påreisefot.bloggnorge.com

Sjokoladefestival

Kategori: Ukategorisert | 0 kommentarer » - fredag 10. oktober , 2014

Hei.

I dag har meg, Anne-Maren, Ingvild og Karoline tatt turen fra Roma til Marino for å gå på sjokoladefestival. Det er en liten by som ligger ca 30 min utenfor Roma med tog. Vi storkoste oss skikkelig med et flott syn av masse god sjokolade og kreativitet. Vi ble veldig satt ut når vi såg det, og visste virkelig ikke hva vi skulle kjøpe. Vi fikk veldig mange forskjellige smaksprøver og følte at vi fikk nok bare ved det. Vi måtte selvsagt kjøpe oss noe godt likevel.

Da vi var på vei til togstasjonen igjen, var vi så heldig at vi såvidt fikk med oss slutten på solnedgangen. Det var fantastisk flott. Marino var en kjempe koselig, liten og rolig by. Vi angrer ikke et sekund på at vi reiste.

Etter vi hadde kommet til stasjonen i Roma bestemte vi oss for å prøve ut en restaurant som visstnok skulle ha verdens beste pizza – det var helt rett. Det var en av de beste pizzaene jeg har smakt siden jeg kom hit, og jeg har smakt et par.

Høstferien!

Kategori: Ukategorisert | 0 kommentarer » - torsdag 9. oktober , 2014

Hei!

Siden sist har vi hatt mye å gjøre. Vi har levert inn vår første kvalifiseringsoppgave, og fått enda en utlevert.
Forrige uke hadde vi høstferie. Jeg tror de fleste nøt den fullt ut. Jeg var så heldig og fikk besøk av mamma. Det var så deilig å se hun igjen og vi nøt uken med masse god mat og litt omvisning i byen.

Senere den uken reiste jeg hele veien fra Roma til Villach, i Østerriket. Jeg reiste for å besøke kjæresten min, siden det var ferie og han har flyttet dit for å studere. Vi hadde en kjempe fin helg i en veldig fin by. Jeg fikk veldig følelsen av norsk-natur siden det var så mange fjell rundt og litt kjøligere enn det er i Roma for tiden.
På vei til Villach måtte jeg innom Venezia. Jeg var heldig som var der på den fineste tiden, om morningen. Her ser dere noen bilder.

For noen dager siden fikk jeg en gøy mail fra kulturakademiet, som er de jeg reiser med hit. Jeg hadde vunnet instagram konkurransen deres, så jeg hadde vunnet fly tur-retur til enten Berlin eller Paris. Gleder meg allerede. Bildet under var det jeg vant med.

Utflukt til Castel Sant` Angelo og sånn

Kategori: Ukategorisert | 0 kommentarer » - søndag 21. september , 2014

Hei.

På Onsdag var vi en gjeng fra skolen og lærere som var på utflukt til Castel Sant` Angelo. Det var veldig kjekt og veldig varmt, ikke minst. På toppen av bygningen var det et slags tak man kunne gå på, det ble selvsagt til en photoshoot. Vi er trossalt turister, eller hva? Vi skulle egentlig inn i Peterskirken også, men en lenger kø har jeg aldri sett før. Så vi utsatte det til en annen gang.
088
Ellers har vi vært litt ute på vift og kost oss masse de siste ukene. Gjerne et glass vin, middag ute eller en tur på Campo de Fiori. Vi såg selvsagt Norge-Italia kampen, men var ute på irsk pub da, så vi var ikke omringet med italienere.
IMG_0643IMG_0691IMG_0774IMG_0789
På fredag var vi på Aperitivo kveld igjen, nesten alle fra skolen var med. De hadde knallgod mat-buffet og ikke minst vin. Kjempe fin kveld med flotte mennesker.

Firenze i bilder

Kategori: Ukategorisert | 0 kommentarer » - tirsdag 16. september , 2014

Hei og hopp!

Det har vært litt travelt her i gården for tiden, med bytting av leilighet 2 ganger, skole og lite søvn. Vi hadde ikke internet i den andre leiligheten vi var i, så har ikke fått blogget om Firenze enda.

Men Firenze, for en flott by. Vi var der bare i 3 dager, men den byen var kjempe flott, og vi fikk sett den fra de fineste stedene. Vi spiste god mat hele helgen, blant annet; verdens beste sandwich og ikke minst verdens beste ostekake.
Utsikten fra taket på hotellet vi bodde på.
Vi spiste som sagt verdens beste sandwich, vi kunne velge alt vi ville ha på. Fy søren så mett vi ble.
Vi gikk også opp 85 meter, over 400 trappetrinn. Vi fikk se en fantastisk fin utsikt over store deler av Firenze. Fantastisk flott.
På søndagen gikk vi til en kirke oppe i åsen. Husker ikke helt hva den heter, men fy for en utsikt det var der. Den var enda bedre enn på lørdagen.

Firenze tur

Kategori: Ukategorisert | 0 kommentarer » - torsdag 4. september , 2014

Hei

Nå har vi begynt å komme inn i hverdagen her i Roma. Vi koser oss med god mat hver dag og sol. Vi er frelst av Pasta og kyllingsalat. Alle grønnsakene her er fantastisk god og fersk. Vi klager ikke.

Siden sist har vi lært oss mye italiensk og klarer likevel ikke å skjønne hva folk prøver å spørre oss om 100%, men det kommer vel snart. Vi har jo bare vært her i 2 uker, fremdeles 9 uker til vi kommer hjem.

På forrige Fredag tok vi oss en tur ut, for å teste utelivet i Roma. Det var artig. Fikk selvsagt mange fine bilder og minner.
Vi måtte jo selvsagt bruke kart for å finne veien frem til utestedene
Det er altfor mange bra folk her. Koser oss litt for mye

I helgen reiser vi på tur til Firenze med nesten alle studentene. Det blir nok kjempe kjekt. Gleder meg iallefall veldig.
Poster bilder når vi kommer hjem.

Ha en fin helg!

Utflukt gone wrong

Kategori: Ukategorisert | 0 kommentarer » - torsdag 28. august , 2014

Hei.

I dag har vi hatt enda en forelesning med kulturhistorie. Det er så interessant å høre. Foreleseren vår er kjempe dyktig og har sinnsykt mye kunnskap om alt mulig. På slutten av skoledagen var vi på en liten utflukt. Vi så på to templer som var nesten 2200 år gamle, og skulle egentlig se på en kirke, men kom ikke inn fordi vi hadde for lite klær på. Her skal man dekke til skuldre og knær for å komme inn i kirkene og vatikanet. Så det var litt kjedelig, siden det er så varmt for tiden.

Herkules tempelet
Kirken vi skulle inn i.
I går tok vi et lite avbrekk fra lesingen, for å kjøpe is. Kjempe mye utvalg, men vi valgte uheldigvis feil plass å kjøpe is på. De har kjempe god is her, men ikke denne gangen.

Utflukt til Palatin og Forum Romanum

Kategori: Ukategorisert | 0 kommentarer » - onsdag 27. august , 2014

Hei

I dag har vi vært på vår første utflukt. Vi reiste til Palatin og Forum Romanum, som ligger rett ved Colosseum. Vi har ikke sett Colosseum før nå, så det var fint å få litt tid. Da slik at vi fikk tatt litt bilder, siden vi beregnet så god tid.

Utflukten var veldig interessant. Det var gøy å se, men vanvittig varmt. Selvsagt har det vært over 30 grader. Så det å gå ute i steikende sol, ble litt mye på slutten. Så vi avsluttet med en lunsj ilag, alle sammen.

Konstantin buen
Bildene under er fra Palatin
Vi kunne se Colosseum fra Palatin
Bildene under er fra Forum Romanum

Abito a Roma

Kategori: Ukategorisert | 0 kommentarer » - tirsdag 26. august , 2014

Hei.

I dag hadde vi får første leksjon med italiensk. Det var veldig kjekt og vi lærte veldig mye på kort tid. For et fint språk, men kjenner det er vanskelig å legge spansk grammatikk fra seg, mens man lærer et helt nytt språk. I morgen er det første utflukten med skolen, krysser fingrene for at jeg ikke forsover meg, siden vi skal til Forum Romanum.
I første friminutt fikk alle en gratis kaffe på kaffebaren rett ved skolen. Knallgod.
I dag var det endelig tid for Taco. 3 godt fornøyde jenter. Det er kjempe dyrt med taco her, og det finnes nesten ingen steder, så vi vet hva ønsker vi skal komme med når familie kommer på besøk.

Etter middag stakk meg, Nina og Anne-Maren på shopping. Vi har funnet fort ut at man trenger godt med shortser og t-skjorter når det er så varmt. Ikke vil vaskemaskinen vår samarbeide så mye heller, da den bruker mange timer på å varme opp vann før den starter. Da måtte det til med et lite innkjøp.

Nå er det lesing på gang i leiligheten, må gjøre oss klar for utflukt i morgen.

Hektiske dager

Kategori: Ukategorisert | 0 kommentarer » - mandag 25. august , 2014

Hei.

Det er sol og 29 grader i denne flotte byen. I dag har vi hatt vår første dag på skolen. Vi hadde 3 timer i et ganske så varmt rom, uten aircondition, så vi var glad vi bare hadde 3 timer i dag. Lærerikt var det iallefall. Vi har lært mye på de korte timene og ser frem til nye dager med mye mer historie.
Vi har gjort veldig mye forskjellig siden forrige innlegg ble lagt ut.

På Lørdag gikk meg og to av de jentene jeg bor med, Nina og Anne-Maren på vandring fra leiligheten, til Vatikanstaten. For en flott tur vi hadde. Skal legge ut mange bilder. Det endte opp med at vi gikk oss vill i 1,5 time når vi skulle hjem, fordi vi hadde et dårlig kart med oss. Vi kom heldigvis tilbake tidsnok til å gjøre oss klar, før vi skulle møte resten av studentene på Aperitivo kveld i gamlebyen.

Her poser meg og Nina foran Vatikan!
Nina og Anne-Maren foran fontenen i Piazza Navona
På kvelden på Lørdag var vi på Aperitivo kveld. Det begynte å regne litt, så alle kjøpte seg en paraply såklart. Nina var heldig og fikk den rosa.
I går reiste vi på strandtur til Anzio, en by som ligger 1 time med tog utenfor Roma. Det var en kjempe fin by.
Det ble et litt langt innlegg, men vi gjør så mye hele tiden.

Frem til i dag

Kategori: Ukategorisert | 0 kommentarer » - lørdag 23. august , 2014

Hei.

Vi begynner å komme oss til rette i leiligheten. Vi har fått handlet inn mye mat vi ikke vet helt hva er. Vi bor veldig sentralt, rett i nærheten av Pantheon, så vi spaserer til alt vi gjør. Det er en kjempe fin måte å bli kjent med denne herlige byen på. Uansett hvor vi går, støter vi på nye kirker eller andre store flotte bygninger. Det er så mange flotte sidegater og søte små sjarmerende pizzaria at man aldri kan gå lei.

Denne flotte bygningen Pantheon, går vi fordi hver dag når vi skal til skolen. Det kryr av turister uansett om det er morgen eller kveld.

Første kvelden var det velkomstmiddag rett ved skolen på denne flotte restauranten. Den var skikkelig koselig og de hadde knallgod pizza og god vin.
I går etter velkomstmøtet på skolen, gikk vi en gjeng og spiste pasta til lunsj. Det beste med det var at du kjente at det var helt fersk pasta, nylaget. Kjempe godt.

Nå skal vi ut og bli enda mer kjent i området.

Bloggen "påreisefot.bloggnorge.com" er underlagt Lov om opphavsrett til åndsverk. Det betyr at du ikke kan kopiere tekst, bilder eller annet innhold uten tillatelse. Forfatter er selv ansvarlig for innhold. Tekniske spørmål rettes til post[att]bloggnorge[dått]com.